7:01 | 25 sierpnia, 2023 | Adam

Trendy w opakowaniach do żywności na 2023 rok

Opakowanie to od dawna nie tylko forma ochrony produktu, ale także ważny element strategii marketingowej. Często właśnie przekaz reklamowy umieszczony na pudełku odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji zakupowej przez klienta. Jednocześnie trudna sytuacja rynkowa zmusza producentów do poszukiwania złotego środka pomiędzy atrakcyjnością przekazu a rachunkiem ekonomicznym.Wg badań IPSOS aż 85% konsumentów uwzględnia zrównoważony rozwój, który ma wpływ na ich decyzje zakupowe. Szczególnie milenialsi i pokolenie Z to grupa odbiorców, która chce dokładnie wiedzieć, jakie materiały wykorzystuje dana firma. W celu spełnienia oczekiwań konsumentów producenci już teraz powinni wdrażać tzw. zrównoważony packaging, który obejmuje:

  • wykorzystanie tworzyw z recyklingu
  • ograniczenie do minimum elementów opakowania,
  • projektowanie kształtu opakowań, który zwiększa efektywność transportu i ogranicza emisję CO2

Coraz bardziej popularny staje się także powrót do opakowań wielokrotnego użytku.Kolejnym istotnym trendem jest personalizacja opakowań. Niemal każdy konsument pragnie mieć coś wyjątkowego i jedynego w swoim rodzaju. Taki produkt zyskuje wartość i staje się bardziej luksusowy. Paradoksalnie w osiągnięciu tego efektu pomaga…minimalizm. Proste i stonowane kolorystycznie opakowania wyróżniają się na tle błyszczących pudełek. Dodatki w formie szarego papieru i naturalnych materiałów jak drewno, płótno czy sznurek tylko potęgują efekt unikalności. Jednocześnie pewne jest, że najwięksi producenci nadal będą stawiać na robotyzację i automatyzację procesów pakowania. To w dłuższej perspektywie pozwala oszczędzić dużo pieniędzy. Wdrożenie zaawansowanych linii pakowych jest w zasięgu jedynie największych producentów, którzy w ten sposób zdobywają przewagę nad małymi i średnimi sklepami.Od momentu rozpoczęcia wojny na Ukrainie konsumenci coraz większą wagę przykładają do pochodzenia marki oraz jej produktów. Ważne jest także miejsce ich wytworzenia oraz rynki, na jakich są oferowane. Coraz ważniejsze staje się także wspieranie polskich producentów. Oglądając opakowanie, konsumenci szukają informacji, czy dany wyrób jest opisany jako produkt polski. Dlatego autentyczność i transparentność to priorytety, jakimi powinny kierować się marki w 2023 roku.